Ninbebis

Tips..

2011-08-17 @ 19:09:27

Lite om avel/parning/ungar... :)

Nyfödda kaninungar, bör inte flyttas till annan bur/inhängnad/plats innan de öppnat ögonen och börjat småäta (runt ca. 3veckor) Helst ska dom inte vidröras heller förrän dess!

Kaninungarna ska bo med mamman minst i 6 veckor (vår/sommar) Helst 8v. (höst/vinter) Då den kan säljas eller separeras från mamman.

Två hanar ska helst inte vara i samma bur, det slutar oftast med bråk om revir, och kan leda till döden för den ene.
Två honor däremot går utmärkt! Finns vissa undantag då honorna inte trivs i varandras sällskap och måste då separeras..
En kaninhona och hennes unge (hona) kan också bo tillsammans. (Unge som är hane är inte bra, då inavel ofta förekommer..)

Fler tips om andra saker runt kaniner, kommer snart! ;)

//Kram Tilda <3

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Miu

Jag instämmer nog inte riktigt på de punkter som du har nämnt.En unge ska alltid vara 8 veckor eller äldre när den ska lämna mamman. har haft fall med yngre ungar och det slutar inte alls bra i beteendet.



Dessutom, en hona som väntar ungar ska inte flyttas på heller... Så länge som hon är dräktig och så länge som hon har ungarna ska man helst inte flytta på varken honan eller ungarna.



Sen att två hanar inte skulle kunna gå att ha tillsammans... Jag har två hanar just nu som funkar alldeles utmärkt. De är olika gamla och jag har fått höra många gånger att två hanar inte alls går tillsammans. Joho, säger jag. så länge som det är en bur utan doftmarkeringar så funkar det perfekt. Det är ingen av mina hanar som är mer eller mindre revirsbenägen än den andra. Dock är det två väldigt intelligenta kaniner så det fungerar än så länge.



Jag har även två andra fall där jag har haft två hanar tillsammans. I alla fallen där jag har haft hanar tillsammans så har antingen båda hanarna varit unga eller bara den ena. Så att släppa ihop två gamla kaninhanar kanske inte är världens bästa idé.



Jag hoppas att det går bra med dina kaniner och lycka till även i fortsättningen :)

2011-12-09 @ 10:45:32
URL: http://shotfank.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback